DSM rapporteert positief begin 2012 met robuuste eerstekwartaalresultaten

Heerlen, NL, 08 mei 2012 03:45 CEST

• Q1 EBITDA uit doorlopende activiteiten €306 miljoen (Q1 2011: €325 miljoen)
  • Sterke resultaten Life Sciences door aanhoudende groei bij Nutrition
  • Sterke verbetering bij Materials Sciences ten opzichte van vierde kwartaal 2011
  • Joint venture met POET van start om mogelijkheden geavanceerde biobrandstoffen te ontsluiten
  • Recent aangekondigd voornemen tot openbaar bod op Kensey Nash vestigt status van DSM Biomedical als nieuw winstgevend groeiplatform
  • Verwachting voorzichtig optimistisch, op koers voor realisatie doelstellingen 2013

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten: “In een moeilijke businessomgeving bleef DSM in het eerste kwartaal goede vooruitgang maken, en de robuuste resultaten betekenen een positief begin van 2012. Bij Life Sciences bleef Nutrition ondanks ongunstige valutakoersen uitstekend presteren dankzij de acquisitie van Martek en voortgezette autonome groei. Bij Materials Sciences verbeterde Performance Materials zijn resultaat ten opzichte van het vorige kwartaal en boekte Polymer Intermediates wederom een goed resultaat.”

“Wij blijven belangrijke stappen maken bij de uitvoering van onze strategie. In de loop van het kwartaal hebben we de joint venture opgericht met het Amerikaanse bedrijf POET, een van de grootste producenten van bioethanol ter wereld, om de veelbelovende mogelijkheden van geavanceerde biobrandstoffen op basis van lignocellulose te ontsluiten. Vorige week maakten we bekend dat we een fusie-overeenkomst hebben gesloten met Kensey Nash en voornemens zijn een openbaar bod te doen op deze onderneming. Daarmee zetten we DSM Biomedical duidelijk op de kaart als het tweede nieuwe groeiplatform voor DSM naast onze Bio-based Products & Services business.”

“DSM heeft zich met succes getransformeerd tot een Life Sciences en Materials Sciences-onderneming. We beschikken over een aantrekkelijke portfolio op het gebied van gezondheid, voeding en materialen, een brede geografische spreiding met een belangrijke aanwezigheid in snelgroeiende economieën, en een zeer solide balanspositie. Dit alles geeft ons een goede uitgangspositie om waarde te creëren voor onze aandeelhouders op basis van sterkere en stabielere groei en winstgevendheid. We blijven voorzichtig optimistisch over 2012 ondanks de onzekere macro-economische situatie.”