DSM rapporteert opnieuw sterk jaar en verhoogt dividend

Sittard, NL, 29 feb 2012 07:15 CET

• EBITDA uit doorlopende activiteiten in vierde kwartaal 6% hoger naar €293 miljoen
  • EBITDA uit doorlopende activiteiten voor gehele jaar 12% hoger naar €1.296 miljoen
  • Life Sciences: verdere EBITDA-groei dankzij Nutrition
  • Materials Sciences: sterk jaar met recordresultaten voor Polymer Intermediates
  • Goede strategische vooruitgang met acquisitie Martek en joint venture met Sinochem
  • EPS (vóór bijzondere posten, doorlopende activiteiten) 22% hoger naar €3,53
  • Voorstel tot verhoging dividend 2011 met €0,10 naar €1,45 per gewoon aandeel
  • Verwachting voorzichtig optimistisch, op koers voor realisatie doelstellingen 2013

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten: “2011 was wederom een sterk jaar voor DSM, ondanks de uitdagingen die de wereldeconomie, de ongunstige valutakoersontwikkelingen en de hoge grondstofprijzen met zich meebrachten. Daarom stellen wij voor om het dividend voor het het tweede achtereenvolgende jaar te verhogen. Bij Nutrition maakten we wederom goede vooruitgang en de winstgevendheid van Polymer Intermediates bereikte een historisch hoog niveau.”

Verder hebben we significante stappen gezet in het eerste jaar van de implementatie van onze groeistrategie. Voorbeelden daarvan zijn de acquisitie van Martek, de oprichting van de joint venture met Sinochem, de afronding van de verkoop van niet-kernactiviteiten, vooruitgang met betrekking tot duurzaamheidsgerelateerde innovaties en uitbreiding in snelgroeiende economieën, die momenteel goed zijn voor 39% van de omzet. Begin 2012 maakten we bekend dat we een veelbelovende joint venture aangaan met POET om de productie van geavanceerde biobrandstoffen op commerciële schaal realiteit te maken.”

We zijn ons ervan bewust dat er nog steeds risico’s blijven bestaan ten aanzien van de wereldwijde macro-economische vooruitzichten en dat Europa en enkele van onze eindmarkten, vooral de bouw, zwaktes blijven vertonen. We zijn echter van mening dat we er dankzij onze relatief conjunctuurbestendige portfolio op het gebied van gezondheid, voeding en materialen, onze brede geografische spreiding met een significante aanwezigheid in snelgroeiende economieën en onze sterke balans goed voorstaan om onze ambitieuze doelstellingen voor 2013 te bereiken.”