DSM rapporteert robuust tweede kwartaal in moeilijke omgeving

Heerlen, NL, 07 aug 2012 07:15 CEST

• EBITDA uit doorlopende activiteiten in tweede kwartaal €290 miljoen (Q2 2011: €339 miljoen)
  • Life Sciences blijft robuust presteren dankzij Nutrition
  • Verbetering bij Materials Sciences, afgezien van caprolactam (EBITDA-effect - €70 miljoen)
  • Cashflow uit bedrijfsactiviteiten €197 miljoen in het tweede kwartaal, hoger dan Q2 2011 en het vorige kwartaal
  • Winstverbeteringsprogramma aangekondigd met verwachte jaarlijkse EBITDA-bijdrage van €150 miljoen vanaf 2014
  • Interim-dividend €0,48, in lijn met DSM’s dividendbeleid
  • Verwachting 2012 grotendeels onveranderd, met uitzondering van caprolactam

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten: “Ik ben blij dat DSM ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden wederom robuuste resultaten heeft neergezet. Dat illustreert de kracht van onze strategie, die ook blijkt uit de aanhoudend goede resultaten bij Nutrition. Onze Life Sciences-clusters waren samen goed voor circa 70% van de EBITDA over het tweede kwartaal. Dit bood tegenwicht aan de door caprolactam veroorzaakte verzwakking bij Materials Sciences. De overige activiteiten binnen Materials Sciences verbeterden, ondanks een moeilijke macro-economische omgeving.”

“De vooruitzichten voor de wereldeconomie voor de tweede helft van het jaar zijn onzekerder geworden, deels door het onvermogen van Europa om een effectieve en duurzame oplossing te vinden voor de financiële problemen in de Eurozone. Omdat de economische onzekerheid is toegenomen, presenteren wij vandaag een Profit Improvement Program oftewel winstverbeteringsprogramma dat bestaat uit structurele kostenreductie en een aantal andere initiatieven die vanaf 2014 jaarlijks €150 miljoen aan de EBITDA zullen bijdragen.”

“Hoewel wij voorzichtig blijven over de macro-economische vooruitzichten voor de rest van het jaar, geeft het robuuste karakter van onze portfolio ons het vertrouwen dat DSM’s strategische focus de juiste is. Zoals blijkt uit onze recente acquisities, Kensey Nash en Ocean Nutrition Canada, blijven wij onze strategie waarmaken door te investeren in nieuwe en interessante groeimogelijkheden. Wij hebben er vertrouwen in dat we dankzij het winstverbeteringsprogramma, in combinatie met onze brede geografische spreiding (met een significante aanwezigheid in snelgroeiende economieën) en onze sterke balans, goed in staat zullen zijn om de kortetermijn-uitdagingen aan te pakken. Wij blijven uitvoering geven aan onze strategie om voor DSM als geheel sterkere en stabielere groei en winstgevendheid te realiseren, mede op basis van onze innovatieve oplossingen die een antwoord ziin op de belangrijkste mondiale trends.”