DSM rapporteert solide derde kwartaal ondanks zwakke economische omstandigheden

Heerlen, NL, 06 nov 2012 07:15 CET

• EBITDA uit doorlopende activiteiten in derde kwartaal €270 miljoen (Q3 2011: €339 miljoen)
  • Life Sciences presteerden goed dankzij Nutrition en genereerden 76% van de Q3 EBITDA
  • Materials Sciences bleven goed presteren, met uitzondering van caprolactam
  • Verdere strategische voortgang met acquisities
  • Sterke Q3 cashflow uit bedrijfsactiviteiten (€253 miljoen)
  • Vooruitzichten 2012 grotendeels onveranderd

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten: “Ondanks wereldwijd moeilijke marktomstandigheden bleef DSM goed presteren, met name dankzij het Nutrition cluster. Met de overname van Tortuga en de overname van de activiteiten van Cargill op het gebied van cultures en enzymen hebben we goede voortgang gemaakt op weg naar realisatie van onze strategische doelstellingen. We hebben nu sinds eind 2010 €2,3 miljard geïnvesteerd in acquisities, waarvan €1,9 miljard in Nutrition. Met deze overnames bouwen we nieuwe platforms en versterken we ons distributie- en verkoopnetwerk. Hiermee leggen we een stevige basis om in de toekomst aanzienlijke waarde te creëren en maken we tegelijkertijd het winstprofiel van DSM nog bestendiger tegen conjuncturele ontwikkelingen.”

Met ons winstverbeteringsprogramma, dat deels is bedoeld om de gevolgen van ongunstige externe ontwikkelingen te compenseren, liggen we op schema om aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren. We verwachten dat de marktomstandigheden moeilijk zullen blijven. Dankzij de sterke focus op kostenbeheersing en cashflow in combinatie met onze sterke balans zal DSM goed kunnen inspelen op de externe uitdagingen in de nabije toekomst.”