DSM is goed gepositioneerd voor sterke groei EBITDA en verhoogt dividend

Heerlen, NL, 20 feb 2013 06:30 CET

• DSM rapporteert solide vierde kwartaal met EBITDA van €243 miljoen
  • EBITDA over heel 2012 €1.109 miljoen met groei in alle clusters, behalve caprolactam
  • Robuuste performance van Life Sciences dankzij Nutrition
  • Materials Sciences presteerde goed, behalve caprolactam
  • Sterke kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van €730 miljoen in 2012
  • Voorstel tot verhoging dividend naar €1,50 per gewoon aandeel
  • Verwachting voor 2013: op weg naar EBITDA van €1,4 miljard

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten: “In moeilijke macro-economische omstandigheden hebben alle clusters van DSM, met uitzondering van caprolactam, groei laten zien in 2012. Nutrition is nu goed voor ruim 70% van de totale EBITDA en is uitgegroeid tot een hoogwaardige wereldwijde activiteit met aantrekkelijke groeivooruitzichten over de gehele waardeketen.”

“Dankzij de significante strategische vooruitgang die we in 2012 hebben geboekt met waarde-creërende acquisities en winstverbeteringsmaatregelen zijn we nu goed gepositioneerd om onze langetermijndoelstellingen te bereiken. In 2013 richten we ons op de operationele prestaties en de integratie van de in 2012 overgenomen activiteiten, met speciale aandacht voor het benutten van synergieën. We verwachten een sterke groei van de EBITDA in 2013, op weg naar €1,4 miljard. Het voorstel van de Raad van Bestuur om het dividend voor het derde opeenvolgende jaar te verhogen vormt het bewijs dat we DSM de laatste jaren sterker hebben gemaakt, voor stabielere groei en winstgevendheid.”