DSM CIO Rob van Leen ontvangt Accenture Innovator of the Year award 2013

Urmond, NL, 11 nov 2013 11:00 CET

Koninklijke DSM, het Life Sciences en Materials Sciences bedrijf, kondigt trots aan dat zijn Chief Innovation Officer Rob van Leen door Accenture is uitgeroepen tot 'Innovator of the Year'. Rob van Leen is verantwoordelijk voor de globale innovatie agenda van DSM. Daarnaast is hij actief in een keur aan nationale en internationale organisaties die wetenschap en innovatie stimuleren en aanjagen en is hij het boegbeeld van de economische topsector Life Sciences en Health.
Rob van Leen (3de links)

De award wordt dit jaar voor het eerst toegekend aan de persoon ‘die de afgelopen jaren een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan innovatie in Nederland’. De award is op 8 november jl. uitgereikt tijdens het Accenture Innovation Event in Amsterdam.

"We zijn trots op deze erkenning van onze innovatie activiteiten.” zegt Rob van Leen. “Bij DSM werken wereldwijd duizenden mensen dagelijks aan onze innovaties. Samen verbeteren wij voortdurend onze innovatieprocessen en bereiken – en overtreffen - we de gestelde doelen. Daarbij is het cruciaal dat onze Raad van Bestuur ook in tijden van crisis vast heeft gehouden aan het investeren in innovatie. Dit zorgt ervoor dat wij als DSM ons blijven onderscheiden en meer waarde kunnen creëren voor alle stakeholders. Dat ik als aanvoerder van deze discipline binnen DSM deze prijs mag ontvangen is een erkenning van het succes van de gehele organisatie.”

In Nederland wordt volop gebruik gemaakt van de mogelijkheden van nieuwe technologieën, van crowdfunding en van open innovatie” zegt Mark Davids, Managing Director van Accenture. “Het barst dan ook van de startups en ondernemers in ons land. Tegelijkertijd huisvest Nederland veel multinationale organisaties. Het zijn juist de innovaties van deze bedrijven die snel impact kunnen maken op wereldschaal. Naast de startups verdienen daarom ook die personen erkenning, die binnen grotere organisaties in staat zijn innovatie tot prioriteit van de organisatie te maken, het als integraal proces weten te beheersen en continu onderscheidende producten en nieuwe businesses weten te ontwikkelen. Rob van Leen heeft innovatie in het DNA van DSM gebracht en een innovatiemodel ontwikkeld dat geleid heeft tot een transformatie van de organisatie. Zodoende is Van Leen een inspiratie voor vele grote organisaties. Namens Accenture feliciteer ik hem van harte met de Innovator of the Year award.”

Rob van Leen is gepromoveerd moleculair bioloog en heeft een MBA van de universiteit van Nijenrode. Hij startte in 1987 bij DSM (Gist-Brocades). Sinds 2006 is hij DSM’s Chief Innovation Officer, geeft hij leiding aan het DSM Innovation Center en speelt hij een cruciale rol in het vergroten van de innovatiekracht van DSM binnen alle onderdelen van het bedrijf. Daarnaast heeft hij binnen het Innovation Center zogenaamde Emerging Business Area's (EBA) gecreëerd, waar voor DSM nieuwe business gebieden tot volledige commerciële wasdom kunnen komen. Op dit moment is er een pijplijn van innovatie platforms die tot toekomstige EBA's kunnen uitgroeien. DSM huidige EBA’s richten zich op biomedische materialen, productie van energie en grondstoffen op basis van plantaardig afval en zonne-energie.