Start bouw grootste zonnepark van Limburg op Chemelot terrein

Sittard, NL, 25 sep 2018 09:00 CEST

Vandaag start de bouw van het grootste industriële zonnepark van Limburg op een voormalige deponie van DSM op het Chemelot terrein. Zonnepark Louisegroeve gaat hernieuwbare stroom leveren met een capaciteit voor ca. 1000 huishoudens.
642901720

Het park is een initiatief van zonnepark uitbater NaGa Solar, DSM en Chemelot. NaGa Solar verzorgt de investering in het zonnepark en de infrastructuur, de bouw en het beheer van het park. DSM stelt de grond beschikbaar en daarnaast zijn de zonnepanelen uitgerust met de laatste technologische innovaties van DSM. Chemelot coördineert de verdere uitrol en draagt zorg voor het snel en efficiënt verlopen van de bouw op het industrieterrein. Het zonnepark zal naar verwachting eind november 2018 de eerste stroom leveren aan het elektriciteitsnet.

Zonnepark Louisegroeve is vooralsnog de grootste solar installatie van Limburg met een oppervlakte van 5,7 hectare en 10.573 zonnepanelen. De zonnepanelen wekken gezamenlijk jaarlijks 3200 MegaWatt-uur (MWh) aan hernieuwbare energie op die wordt teruggeleverd aan het openbare net en ca. 1000 huishoudens van duurzame elektriciteit voorziet.

Het park wordt aangelegd op de voormalige deponie Louisegroeve op het Chemelot terrein waardoor de grond op deze manier duurzaam wordt benut. DSM heeft de grond beschikbaar gesteld aan NaGa Solar, een Limburgse internationaal actieve ontwikkelaar van en investeerder in  solar projecten. De financiering van het project vindt plaats middels een groep particuliere Nederlandse investeerders.

De zonnepanelen zijn uitgerust met door DSM Advanced Solar ontwikkelde technologieën op het gebied van coatings en backsheets die het rendement van de modules verhogen. De modules die gebruikt zijn voor de Louisegroeve zijn afkomstig van Tata Power Solar, een Indiase partij die in nauwe samenwerking de innovaties van DSM heeft toegepast. De komende jaren wordt deze installatie gebruikt als proefinstallatie waarbij DSM de resultaten van toegepaste technische innovaties nauwkeurig volgt.

NaGa bevestigt de modules op een speciaal daarvoor ontwikkeld ballast systeem zodat de ondergrond van het zonnepark, de voormalige deponie, ongewijzigd en afgesloten blijft.

bouw-grootste-zonnepark-rte-2

“Zonnepark Louisegroeve draagt bij aan de transitie naar hernieuwbare energie en de ambities van het Nederlandse klimaatakkoord. Onze inzet om de voormalige deponie waar ooit bruinkool werd gewonnen gereed te maken als locatie voor het opwekken van hernieuwbare energie en als locatie voor DSM’s nieuwe technieken is een mooie metafoor voor innovatieve manieren om klimaatverandering tegen te gaan”, zegt Atzo Nicolaï, President DSM Nederland.

Robert Claasen, Executive Director Chemelot licht toe; “Op Chemelot wordt volop gewerkt aan en geïnvesteerd in duurzaamheidsinnovaties op allerlei gebieden, zoals uitgesproken in de visie Chemelot 2025. Zo werkt Chemelot aan het efficiënter inzetten van energie en zoekt ze continu naar verbeteringen. De combinatie van het toepassen van de nieuwe innovatieve techniek van DSM en het inzetten van de voormalige deponie op een duurzame manier sluit naadloos aan bij deze ambitie. Het is fantastisch dat NaGa Solar op het Chemelot terrein op deze manier een bijdrage levert aan de klimaatdoelstellingen door het opwekken van duurzame energie ten behoeve van de directe omgeving van Chemelot om zo een meer duurzame samenleving te kunnen realiseren.”

“De ontwikkeling van het zonnepark op de Louisegroeve is een geweldig voorbeeld van bundeling van kennis en innovatie. Waar verschillende partijen zich samenvoegen om duurzame energiedoelstellingen te behalen. Onze visie in het realiseren van duurzame energie door dubbel grondgebruik is perfect in balans met dit project. Waar mogelijkheden zoals hier op een voormalig deponie zich voordoen, biedt het voor NaGa Solar de kans om de grond te gebruiken en deze locatie meerdere functies te geven. De Louisegroeve bood, zeker op lokaal gebied, daar de uitgeschreven kans voor.”, aldus Henny Pelsers, CEO van NaGa Solar.

Over Chemelot

Chemelot heeft de ambitie voor 2025 uit te groeien tot de meest veilige, duurzame en concurrerende chemiesite van West-Europa. Op dit moment biedt de site werkgelegenheid aan ruim 8000 medewerkers met maar liefst meer dan 60 nationaliteiten. De directe werkgelegenheid op Chemelot zal groeien naar meer dan 10.000 medewerkers in 2025. De activiteiten op Chemelot genereren een omzet van meer dan 10 miljard euro per jaar. Chemelot neemt ongeveer 20% van de chemiesector in Nederland voor zijn rekening en behoort tot de top 5 chemieclusters in Nederland.

DSM – Bright Science. Brighter Living.™

Koninklijke DSM is een ‘purpose-led’ wereldwijd bedrijf dat vanuit wetenschappelijke basis actief is op het gebied van gezondheid, voeding en duurzaam leven. DSM stimuleert economische welvaart, milieuontwikkelingen en sociale vooruitgang om voor alle belanghebbenden duurzame waarde te creëren. DSM levert innovatieve bedrijfsoplossingen op het vlak van voeding voor mens en dier, persoonlijke verzorging en aromaproducten, medische apparatuur, groene producten en toepassingen, en nieuwe mobiliteit en connectiviteit. DSM en de hieraan gelieerde ondernemingen genereren een netto jaaromzet van ca. €10 miljard met ongeveer 23.000 werknemers. Het bedrijf is beursgenoteerd op Euronext Amsterdam. Meer informatie vindt u op www.dsm.com.

NaGa Solar

NaGa Solar is een ervaren ontwikkelaar en investeerder van verschillende grootschalige projecten in de zonne-energie sector. Wij ontwikkelen zonneparken van begin tot eind. In iedere situatie vinden wij de beste solar-PV oplossing, rekening houdend met de esthetica van de omgeving. Daarnaast is NaGa Solar actief in het vinden van innovatieve ontwikkelingen op het gebied van dubbel grondgebruik. Door een stuk grond van meerdere functies te voorzien, worden zonneparken gecombineerd met bijvoorbeeld grazende schapen, combinaties met vrije uitloopkippen of zelfs lage gewassen. Ons team levert een uniek proces met bewezen succes: van het initiëren van het idee, tot het coördineren van elke stap van het ontwikkelingsproces en het uiteindelijk omzetten naar een project dat klaar is voor de bouw. Alles over ons en onze projecten is te vinden op nagasolar.nl. Volg ons ook op social media voor de laatste actuele updates @NaGaSolar.