Tentoonstellingen
Op het kantoor van DSM in Heerlen worden regelmatig werken van eigentijdse kunstenaars gepresenteerd en toegankelijk voor het algemene publiek.
Onze collectie is een van de oudste bedrijfscollecties in Nederland. Het oudste werk heet Genius Labor en is gemaakt door de Limburgse glazenier en schilder Henri Jonas. Het stamt uit 1927, het jaar dat DSM zijn 25-jarig bestaan vierde.
De werknemers van het bedrijf gaven toen Jonas de opdracht om een glas-in-loodraam te maken met als onderwerp de mijnindustrie, de core business van het toenmalige DSM. Het raam van 360 bij 283 cm is een verheerlijking van de mijnbouw en een geschenk aan de directie. Centraal staan de twee drijvende krachten achter het succes van het mijnbedrijf: genius (het intellect) en labor (de arbeid).
In 1952, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van DSM, schonk de Vereniging van Limburgse Gemeenten een geldbedrag voor de aanschaf van werk van kunstenaars die wonen en werken in Limburg. Deze schenking had tot gevolg dat het accent van de collectie gedurende vele jaren bijna uitsluitend lag bij Limburgse kunst. Uit deze periode stammen werken die direct gerelateerd zijn aan het Limburgse mijnlandschap en de mijnindustrie. Zo maakte schilder en glazenier Daan Wildschut schilderijen met titels als ‘Lente’ en ‘Herfst’ waarin hij de integratie en acceptatie van het mijnbouwbedrijf in het Limburgse agrarische landschap bevestigde.
Tegelijkertijd werd een kleine collectie abstracte schilderijen aangekocht van kunstenaars die behoorden tot de groep ‘Amsterdamse Limburgers’. Deze groep jonge schilders vertrok tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Amsterdam om aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten les te krijgen van Heinrich van Campendonk, een duits-expressionistische schilder die het nazi regime ontvlucht was.
Lei Molin, Pierre van Soest, Marianne van der Heijden, Pieter Defesche, Jef Diederen en Ger Lataster, vormden een nieuwe generatie die de vrijheid en expressie in de kunst terugbrachten en grote invloed hadden op de jonge generatie kunstenaars in de provincie. Het abstract-expressionistische werk ‘Icarus Atlanticus’ (1954) van Ger Lataster en het lyrisch abstracte schilderij ‘Landschap met hooimijten’ (1955) van Jef Diederen behoren tot de topwerken van de historische collectie.
In 1952, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van DSM, schonk de Vereniging van Limburgse Gemeenten een geldbedrag voor de aanschaf van werk van kunstenaars die wonen en werken in Limburg. Deze schenking had tot gevolg dat het accent van de collectie gedurende vele jaren bijna uitsluitend lag bij Limburgse kunst. Uit deze periode stammen werken die direct gerelateerd zijn aan het Limburgse mijnlandschap en de mijnindustrie. Zo maakte schilder en glazenier Daan Wildschut schilderijen met titels als ‘Lente’ en ‘Herfst’ waarin hij de integratie en acceptatie van het mijnbouwbedrijf in het Limburgse agrarische landschap bevestigde.
Tegelijkertijd werd een kleine collectie abstracte schilderijen aangekocht van kunstenaars die behoorden tot de groep ‘Amsterdamse Limburgers’. Deze groep jonge schilders vertrok tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Amsterdam om aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten les te krijgen van Heinrich van Campendonk, een duits-expressionistische schilder die het nazi regime ontvlucht was.
Lei Molin, Pierre van Soest, Marianne van der Heijden, Pieter Defesche, Jef Diederen en Ger Lataster, vormden een nieuwe generatie die de vrijheid en expressie in de kunst terugbrachten en grote invloed hadden op de jonge generatie kunstenaars in de provincie. Het abstract-expressionistische werk ‘Icarus Atlanticus’ (1954) van Ger Lataster en het lyrisch abstracte schilderij ‘Landschap met hooimijten’ (1955) van Jef Diederen behoren tot de topwerken van de historische collectie.
In 1952, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van DSM, schonk de Vereniging van Limburgse Gemeenten een geldbedrag voor de aanschaf van werk van kunstenaars die wonen en werken in Limburg. Deze schenking had tot gevolg dat het accent van de collectie gedurende vele jaren bijna uitsluitend lag bij Limburgse kunst. Uit deze periode stammen werken die direct gerelateerd zijn aan het Limburgse mijnlandschap en de mijnindustrie. Zo maakte schilder en glazenier Daan Wildschut schilderijen met titels als ‘Lente’ en ‘Herfst’ waarin hij de integratie en acceptatie van het mijnbouwbedrijf in het Limburgse agrarische landschap bevestigde.
Tegelijkertijd werd een kleine collectie abstracte schilderijen aangekocht van kunstenaars die behoorden tot de groep ‘Amsterdamse Limburgers’. Deze groep jonge schilders vertrok tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Amsterdam om aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten les te krijgen van Heinrich van Campendonk, een duits-expressionistische schilder die het nazi regime ontvlucht was.
Lei Molin, Pierre van Soest, Marianne van der Heijden, Pieter Defesche, Jef Diederen en Ger Lataster, vormden een nieuwe generatie die de vrijheid en expressie in de kunst terugbrachten en grote invloed hadden op de jonge generatie kunstenaars in de provincie. Het abstract-expressionistische werk ‘Icarus Atlanticus’ (1954) van Ger Lataster en het lyrisch abstracte schilderij ‘Landschap met hooimijten’ (1955) van Jef Diederen behoren tot de topwerken van de historische collectie.
Vanaf 2003 is het kunstbeleid meer nationaal en internationaal gericht en sluit daarmee aan op het voortdurend veranderende bedrijfsprofiel van DSM.
Een van de kunstopdrachten sinds deze accentverschuiving is de ‘Beatrixkamer’, genoemd naar de voormalige koningin, een ruimte die in 2006 werd gerestyled door ontwerper Maurice Mentjens. Mentjens creëerde een uniek behang dat de muren van de kamer volledig bedekt. In 2007 ontving Mentjens voor de ‘Beatrixkamer’ de Dutch Design Award.
Dergelijke projecten vormen samen met kunstaankopen het hart van het kunstprogramma van de DSM Art Collection.
DSM heeft in 2012 samengewerkt met de Parijs gevestigde kunstenaarsduo Lucy + Jorge Orta. De wereldwijde waterschaarste, het migratievraagstuk en de leefomstandigheden van vluchtelingen over de hele wereld staan centraal in hun werk. Ze exposeerden in Heerlen en Sittard tijdens de presentatie van het ‘Triple P' rapport van DSM (People, Planet, Profit), waarmee een krachtige relatie tot stand werd gebracht tussen hedendaagse kunst en de duurzaamheidsambities van DSM.
In DSM’s kunstcollectie worden regelmatig werken opgenomen van jonge kunstenaars die net van de academie komen. Bijvoorbeeld Niké Dolman, die is gefascineerd door de verhouding tussen mens en natuur, klimaatverandering en de voetafdruk die wij op onze planeet achterlaten. ‘Welcoming, Recognizing, Also recognizing, Acknowledging, Also acknowledging, Emphasizing, Also emphasizing, Stressing, Recognizing, Emphasizing, Acknowledging, Agreeing’ is de titel van de publicatie waar zij in 2017 mee afstudeerde. Deze woorden zijn allen het begin van één van de twaalf hoofddoelen van het Klimaatakkoord van Parijs. Haar fotografie is daar een vrije poëtische vertaling van.
Maar ook werken als die van Maarten Van den Eynde zijn bij DSM te zien. De Belgische kunstenaar die voor zijn project Plastic Reef de afgelopen jaren de wereld oceanen heeft bevaren om bij de vijf gyres, waar onze plastic vuilnisbelt rondcirkelt, zijn materiaal uit het water te vissen. Dat materiaal smelt hij om tot kleurrijke sculpturen met titels als ‘Continental Drift’ uit 2017, een vintage wereldbol bedekt met plastic afval.
Of de aanstormende kunstenaar Melanie Bonajo met haar 'Daisy, Last Child of the Woods'. Met haar video’s, performances, foto’s en installaties bestudeert ze onderwerpen als de veranderende relatie van de mens met de natuur, technologische vooruitgang, onze consumptie maatschappij en de gevoelens van vervreemding en spirituele leegte die deze ontwikkelingen bij mensen van haar generatie teweeg brengen.
Op het kantoor van DSM in Heerlen worden regelmatig werken van eigentijdse kunstenaars gepresenteerd en toegankelijk voor het algemene publiek.
De DSM Art Collection bestaat op dit moment uit meer dan 750 kunstwerken van circa 400 kunstenaars. Hier een kleine selectie van de kerncollectie die we in de loop van de komende maanden zullen aanvullen
DSM Nederland B.V. is de regio-organisatie en dochter van Koninklijke DSM N.V., met een aantal ondersteunende taken voor de bedrijfsactiviteiten van DSM in Nederland.